Kadotin avaimeni: mitä teen?

Lähetä viesti ”Asiointi”-kohdan alta löytyvällä kaavakkeella.

Jos taloyhtiössä on käytössä sähköinen avainjärjestelmä, kuten iLock tai Abloy Pulse, tulisi kadonnut avain kuolettaa, jolloin se ei enää toimi ja sitä ei pysty käyttämään väärin. Avaimen kuolettaminen ja uuden avaimen tilaaminen tapahtuu Yaden asiakaspalvelun kautta, josta ohjaamme viestin tilaajan tarkistuksen jälkeen avainliikkeeseen. Tilauksen tulee tulla asunnon omistajalta eli osakkaalta käsin. Kadonneen avaimen kuolettamista varten tarvitaan myös kaikkien jäljellä olevien avaimien koodi, jotta oikea avain voidaan kuollettaa. Avaimen koodi näkyy leimana avaimessa. Kuollettamisen ja uuden avaimen hinta on taloyhtiön avainliikkeen mukainen ja kustannus tulee tilaajalle eli osakkaalle.

Jos kyseessä on mekaaninen eli ei sähköinen järjestelmä, silloin vanhaa avainta ei voida kuollettaa. Uuden avaimen tilausta varten ole kuitenkin yhteydessä asiakaspalveluun. Tilauksen tulee tulla asunnon omistajalta eli osakkaalta ja tilaus ohjataan tilaajan tarkistuksen jälkeen eteenpäin avainliikkeelle. Jos avain on joutunut vääriin käsiin, kannattaa oven lukot sarjoittaa uudelleen.