https://yade.fi

Taloyhtiön tekijät ja tehtävät: kuka tekee ja mitä?

Taloyhtiön asioita hoitaa joukko ihmisiä ja tahoja, ja välillä voi tuntua epäselvältä, keneen ottaa yhteyttä missäkin asiassa. Tämän jutun tarkoitus on auttaa ymmärtämään kuka tekee mitäkin ja kenen numeroon soittaa erilaisissa tilanteissa. Taloyhtiön ilmoitustaululta löytyy yleensä kaikkien olennaisten tahojen yhteystiedot. 

Isännöitsijä

Isännöintiä hoitaa yleensä isännöitsijätoimisto, jossa on nimitetty erikseen taloyhtiön asioiden vastuuhenkilöksi kiinteistömanageri tai isännöitsijä. Isännöitsijätoimisto hoitaa taloyhtiön talouteen liittyvät asiat, hoitaa hallinnon muita järjestelytehtäviä, vie eteenpäin hallituksen päätöksiä ja ylläpitää taloyhtiön arkistoa. Isännöitsijään ollaan yhteydessä liittyen vastikkeiden maksuun liittyvissä asioissa, yhtiökokoukseen tai sen päätöksiin liittyvissä asioissa tai kun halutaan kysyä jotain esimerkiksi korjaushankkeeseen liittyen.

Huoltoyhtiö

Huoltoyhtiö hoitaa taloyhtiön päivittäisen kunnossapidon ja huollon. Huoltoyhtiöön tulee olla yhteydessä esimerkiksi rappukäytävän palaneiden lamppujen takia, lumenauraukseen tai hiekoittamiseen liittyvissä asioissa tai huonosti vetävän lattiakaivon johdosta. Huoltoyhtiöön tulee olla yhteydessä myös kiireellisissä vahinkotilanteissa, esimerkiksi putkivuodossa tai muussa vahinkotilanteessa. 

Siivousyritys

Monesti huoltoyhtiö hoitaa myös rappukäytävien ja yleisten tilojen siivouksen, mutta siivousta hoitava yritys voi olla myös erikseen. Siivoukseen liittyvät palautteet voi antaa suoraan siivousta hoitavalle yritykselle tai olla yhteydessä isännöitsijätoimistoon. 

Taloyhtiön hallitus

Taloyhtiön hallitus päättää taloyhtiön asioiden eteenpäin viemisestä ja mihin asioihin taloyhtiö keskittyy. Hallituksen tai hallituksen puheenjohtajan yhteystiedot voivat olla taloyhtiön ilmoitustaululla, mutta muussa tapauksessa voit laittaa hallitukselle viestiä isännöitsijätoimiston kautta. Taloyhtiön hallitukseen kannattaa olla yhteydessä erilaisten kehitysideoiden tai tulevien korjausten suunnitteluun liittyvissä ajatuksissa. 

Naapurit

Naapureihin kannattaa tietyissä tilanteissa olla suoraan yhteydessä esimerkiksi häiritsevän metelöinnin tai tupakan savu kulkeutumisesta. Yleensä ystävällinen käytös ja ymmärtäminen ovat kaikista tehokkaimmat keinot saada tilanne muuttumaan paremmaksi. Jos ystävällinen keskustelu ei vaikuta toimivan, kannattaa laittaa viestiä isännöitsijätoimistolle. 

Hätäkeskus ja poliisi

Hätätilanteissa, vaarallisissa tai laittomissa tilanteissa tulee olla suoraan yhteydessä hätäkeskukseen.

Lue seuraavaksi